čtvrtek 14. května 2020

Spisovatelská výzva (1)

Sem tam čtu nějaké články od René Nekudy, učitele tvůrčího psaní, a taky od něj odebírám newsletter. A tak jsem se dozvěděla o téhle výzvě. Třicet dní psaní. To zní dobře.

Přihlásila jsem se do Spisovatelské výzvy s odvahou, že zvládnu každý den chvíli psát. Prý tahle výzva prověří píli, odhodlání, fantazii, slovní zásobu, představivost, kreativní myšlení a vytrvalost.

Jak to funguje? Každý den vám přijde e-mail s jedním úkolem. Ukázalo se, že je pro mě problém, že chodí až cca ve dvě odpoledne. Kdyby přišel už ráno, třeba hned po půlnoci, mohla bych ještě předtím než začnu cokoliv dělat do práce, věnovat deset minut psaní. Čerstvá, svěží, plná nápadů (no, to trochu přeháním, kdybych měla pocit, že mám hlavu plnou nápadů, nebudu se pouštět do výzvy, která by měla trochu rozhýbat mou uměleckou můzu). 

Na splnění úkolu si máte stanovit maximální časový limit 10 minut. Což je trochu problém, když mám napsat celou stránku. Co tak mám stopnuto z dřívějších časů, potřebovala jsem vždy na napsání normostrany patnáct až dvacet minut. A to byl jenom opis, ne že bych u toho nad něčím přemýšlela. A asi to nebudu psát formou automatického psaní, že?

Kromě zadání samotného úkolu si můžete vybrat jednu ze tří úrovní (lze měnit každý den podle vaší momentální nálady):
  • nováček: Jestliže nemáte moc zkušeností se psaním, pravděpodobně pro vás bude výzva samotné zadání.
  • začátečník: Pokud jste už napsali pár textů mimo školu či práci, můžete si obohatit zadání úkolu o jedno náhodně vylosované slovo. Pokuste se ho co nejpřirozeněji zapojit do řešení daného cvičení.
  • pokročilí psavci: Patříte-li do této skupiny, systém vám vygeneruje rovnou dvě náhodná slova, která byste měli elegantně zapojit do řešení úkolu dne (a to i když spolu pravděpodobně nebudou souviset).
  • expert: Píšete-li často a pravidelně, vyzkoušejte tuto nejtěžší úroveň. Ke každému zadání dostanete ještě dvě náhodná slova a postavu, kterou byste měli zapojit do svého řešení. Tohle by měla být opravdová výzva!
Aha, až teď když o tom píši, zjistila jsem, že si žádné další přidané slovo nemusím vybírat. Dobré vědět!

Spisovatelská výzva bude trvat přesně 30 dní. Podle plnění úkolů můžete dostat voucher na některý z kurzů, až pět set korun.

P. S.1: Bonus pro stydlivé je, že nemusím nikomu ukazovat, co jsem napsala.
P. S.2: Kdybyste chtěli jiný tip na třicetidenní výzvu, najdete témata zde, ale to rozhodně není taková sranda.
P. S.3: Další inspirací k psaní by vám mohla být sedmidenní výzva pro spisovatele, která vás má naučit víc se dívat kolem sebe, viz článek Lék na tvůrčí blok: 7denní výzva pro spisovatele.

Žádné komentáře:

Okomentovat