pátek 12. dubna 2019

5 Shawls, 5 Days Challenge! (den druhý)

2. dubna 2019, půlkruhový šátek (Crescent Shawl)
Aroha opět použila Garter tab nahození (popsala jsem zde), tentokráte na 10 ok. Uděláte jednoduše tak, že upletete více řad hladce. I když to možná nebyl dobrý nápad, byla jsem zvědavá, jak bude vypadat jiné nahození a zároveň jsem si chtěla potrénovat dnes nově naučené Twisted German Cast On, o kterém jsem psala zde (včetně odkazu na video).

Tento šátek má tvar půlměsíce, místo špiček trojúhelníku je ladně oblý, proto ho mají někteří radši. Vysloveně si říká o to, aby po jeho obvodu vedla krajka nebo nějaký splétaný vzor (jako třeba u Celtic Myths od Asity Krebs, který pletu z vlastnoručně upředené příze, viz můj článek zde). Aroha takto pletla například Tokerau ShawlRayon de Soleil. K tomuto typu dále patří Just Dreaming od DROPS, 


Jak se tedy plete půlkruhový šátek?

Můžete začít nahozením Garter tab (popsala jsem zde), já se obejdu bez značkovačů, ale můžete použít dva pro odlišení krajových ok, která se pletou vroubkem. Tentokrát není žádné středové oko, i když i to by nejspíš šlo udělat. 


Základ tedy je:


Řekněme, že nahodíte 10 ok. Značkovače můžete umístit za první tři oka a před poslední tři krajová oka.

1. rubová řada: 3 oka hladce, PM, 4 oka obrace, PM, 3 oka hladce.
2. lícová řada: 3 oka hladce, SM, do jednoho oka 1 oko hladce, nahodit a znovu do toho samého 1 oko hladce, běžně se používá zkratka KYOK nebo-li (k1, yo, k1), hladce k jednomu oku před značkovačem, opět dvě oka hladce s nahozením mezi nimi do jediného oka (k1, yo, k1), SM, 3 oka hladce. (přibyla 4 oka)
3. rubová řada: 3 oka hladce, SM, nahodit, obrace ke značkovači, nahodit, SM, 3 oka hladce. (přibyla 2 oka)

Dále pokračujete opakováním řady 2. a 3., dokud vás to baví, nemáte požadovanou délku šátku, nebo dokud vám nedojde příze.


Pokud takto přidáváte v každé řadě, bude se vám šátek rychleji rozšiřovat a přitom bude „mělký“. U tlustší příze by vám to mohlo vyhovovat, ale u tenké získáte strašně dlouhou šálku, než se dostanete alespoň do poloviny zad. (A budete mít v každé řadě milion oček a velikánskou spotřebu klubek.) Stalo se mi u Lionberry a nebyla jsem právě spokojená.

Variantou je přidávat pouze v lícových řadách vedle krajových ok a na dalších dvou místech (u Just Dreamingu si označíte 3. a 5. oko z počátečních sedmi a přidáváte před nimi v každé lícové řadě). Nebo jako u případu Rebela přidává Lesley Anne Robinson jenom na krajích a také jen v lícových řadách.

Přidávat můžete také nahozením, a pokud ho v následující řadě budete plést za zadní nit, nevzniknou vám žádné dírky na okrajích. Využito např. u Just Dreaming.

Musíte tedy počítat, že se vám každé dvě řady počet ok zvýší o 6 ok, nebo v druhém případě o čtyři, a tomu také přizpůsobit vzor.

Následující odkazy směřují na moje články. Takto se plete i Walk On The Moon od Arlene's World of Lace , tam jsou myslím použita dvě středová oka. Psala jsem o něm zde. Stejnou konstrukci má Waiting For Rain od Sylvia McFadden, který ještě nemám dokončen, psala jsem o něm zde. Také jsem tímto způsobem pletla Oakenshield shawl od Hany Paimen, Meadow Grass od Heidi Alander, Citron od Hilary Smith Callis (zde najdete v češtině, přidává se jen v některých řadách), Frosty apples Shawlette od Lyubov Shalnaya, Piccadilly a Lothian od Justyny Lorkowské, Lionberry od Narniel of Endor.

Pár nápadů na tento typ zdarma:

Od Stephen West má tento tvar například Zoolandia (zdarma na Ravelry), Exploration Station, který jsem pletla ve dvou verzích (tlusté a tenké). Jeden z mých článků najdete zde. Také jsem pletla Aurikel od Sue Berg. Od Stephena Westa máte tento tvar například Melted Mirage, Pierre, oblíbený Dotted Rays (přes 4242 projektů na Ravelry), Knit 'n Slide, Rising Dawn, Welty, Fringed, Iberian Discovery, Glacier Sweep (předchůdce Exploration Station), s přimhouřenýma očima asi i krásná brioche šílenost Suriously Holey.

Za samostatnou variantu půlkruhových šátků by se daly považovat ty pletené odspoda nahoru. Zdá se mi, že jsou oblíbené zejména v Rusku. Spatřuji v nich více nevýhod, než předností. K nevýhodám patří, že když vám dojde příze, těžko ji můžete elegantně nahradit jinou, když v polovině práce zjistíte, že bude šátek jen nízký (např. 10 cm, takže jako šálka), už s tím nic nesvedete. Výhodou je, že díky ujímání přibývá šátek čím dál rychleji. To ale znamená, že první řady jsou vskutku frustrující. Pletla jsem takto například 1st KAL of Lace By CR od Cassie Rosse (v jediné řadě je čtyři sta oček) a Sunny Roses od Larisy Valeevy.

Tagy: #5shawls5days, @arohaknits 

Žádné komentáře:

Okomentovat