pondělí 6. září 2021

Ravellenics 2021: svatební shetlandský šátek

Nejvíc vlevo je tmavé klubko, ostatní jsou středně modrá

Jsou věci, o kterých se dlouho mluví a nic z toho není, a jsou věci, o kterých se dlouho mluví, až se jednou uskuteční. A jednou z těch věcí patřících do druhé skupiny je můj svatební shetlandský šátek. 

O tom, že si na svatbu upletu šátek jako Hana Paimen (Báčová), jsem přemýšlela už dlouho. Ale nechtěla jsem stejný jako ona, i když se mi taky líbil. Spoustu času jsem ztratila hrabáním se v nejrůznějších návodech a stejně to nakonec dopadlo úplně jinak. 

Bylo mi sice jasné, že vyberu nějaký krajkový, ale chtěla jsem si uplést prstýnkový, tedy takový, který je možné protáhnout snubním prstýnkem, a zároveň si na něj upříst přízi. Už někdy v říjnu 2020 jsem si v Dalinu v Praze koupila nádherný modrý česanec (viz můj článek Třpytivá modrá), ale s předením jsem hrozně otálela (myslela jsem, že se natrénuji na něčem levnějším), až jsem měla nakonec problém to stihnout. 

Celý Tour de Fleece 2021 jsem tedy předla jenom tohle, s výjimkou malé zkoušky předení chlupů z našeho psa.

A pak jsem začala přemýšlet, co bych tak mohla uplést. Řekla jsem si když už tak už“ a rozhodla se, že si vzor sama navrhnu a nahodím šátek, který jsem vymyslela. No, až tak úplně jsem to neudělala, protože jsem použila jeden z návodů v knize Elizabeth Lovickové Pletená krajka: Kouzlo shetlandské krajky – krása lehčí než vánek a základní vzor nahradila jiným, o němž autorka napsala, že jej mohu použít místo původního. Se vzorkem jsem neztrácela čas. Tak se stalo, že jsem místo středového čtverce pletla obdélník dvojnásobné délky, protože čtverec by byl příliš malý. 

Pro základní čtverec jsem vybrala vzor ptačí oko, který mě už dlouho lákal. Jak jsem tak pletla, došlo mi, že by bylo vhodné doplnit ještě tmavší a světlejší barvu jako v návodu na břidlicovou krajku. Poradila jsem se v obchodě a vybrala bílou a tmavě modro-červenou. Vypadá to myslím nádherně.

Vypnutý šátek: viditelná jen středová část

Takže jsem potřebovala upříst minimálně dvě bílá a dvě tmavě modrá klubka, abych je mohla vždy po dvou seskat. 

Středová část byla nahozena na 58 ok na jehlicích číslo 5, aby vynikla krajka i při místy tlustší přízi. Nejprve se pletly čtyři řady hladce na improvizovaném nahození, pak 16 opakování osmiřadového vzoru ptačí oko a následně zase čtyři řady vroubku (pleteno jen hladce). 

Pak jsem nahodila oka na boku, ta z improvizovaného nahození, které se vypáralo, oka na dalším oku a vzor staré břidlice jsem mohla krásně plést dokola.

Původně jsem měla v úmyslu uplést středovou část, pak kolem ní starou břidlici se střídáním bílé, světle modré a tmavě modré a pak na závěr kolem přidat krajku. Jenže, když jsem nad tím více přemýšlela, zdálo se mi, že by ta krajka pak byla výraznější než ten středový pás a to by nemuselo být hezké, tak jsem od ní upustila. Navíc jsem s tím měla problémy a nedařilo se mi připojit krajku k okům odloženým na jehlici.

P. S.: Ravellenics jsou vlastně takové olympijské hry v pletení na Ravelry. Už jsem o nich viděla zmínky dříve, ale teprve letos se mi do nich podařilo zapojit. Psala jsem o nich v článku zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat