sobota 1. září 2018

Můj první holografický vzor

Jako svůj první vzor pro holografické pletení jsem si vybrala motorku z malovaných křížovek. Nechtělo se mi totiž patlat s hvězdičkama nebo něčím jiným takovým banálním. Potěšilo mě, že jsem to hned napoprvé zvládla. Vlastně to není až tak nic těžkého. Vycházela jsem z návodu na Chytrépletení.cz a napsala bych ho sama asi o trošku líp. Stačí vzít nějakou předlohu na čtverečkovém papíře. Nejlépe zvýraznit silně linky po pěti kostičkách, ať se vám v tom lépe orientuje. No a pak už je to jednoduché.

Vyberete si dvě kontrastní barvy. Zvolila jsem žlutou a tmavě hnědou Glorii, protože byly zrovna po ruce. Nahodíte počet ok. Můj vzor měl 20 ok, tak jsem z každé strany ještě pět ok přidala, abych neměla motorku hnedka v krajích. A budete střídavě plést vždy dvě řady jednou barvou a dvě druhou barvou. Na první pohled bude pletenina vypadat jako vroubkované střídavé proužky. Mohlo by být zajímavé místo jedné z přízí využít vícebarevnou. Taky už se na to chystám. Jo a plánuju tenhle vzor použít na ponožky, protože tam si o to přímo říká. A taky na všechny plochy, kdy bude ležet. Třeba jako přehoz přes postel, nebo běhoun na stole, či kobereček na zemi. Základní doporučení znělo používat ho spíše na velké rovné plochy. Vzít si tenký materiál a pořádně utahovat.

Tak, a teď už k tomu vzoru. Po nahození ok se první řada plete hladce – touhle barvou bude vzor vyveden. Jestliže máte vzor na čtverečkovaném papíře, jak jsem radila, na jeho levou stranu odspoda (!!!) si ke každému řádku poznačte jednu z číslic: 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26, 30, 34, 38, 42, 46, 50 a tak dále. Čísla se postupně zvyšují vždy o čtyři. Plné (= vybarvené) čtverečky v těchto řadách budete plést hladce.

Na druhou stranu řádků si poznačte následující číslice: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, 44, 48, 52 a tak dále. Opět narůstají po čtyřech. V těchto řadách budete plést prázdné
(= nevybarvené) čtverečky hladce. Řada bude opět při pletení začínat na straně, kde jste začínali předtím!!!

Na pomocný papír si někam nahoru můžete vedle sebe s mírnými rozestupy poznamenat čísla 1, 2, 3, 4, která představují jednotlivé řady, jež se budou neustále opakovat. Pro ještě větší názornost doporučuju pastelkou vedlejší použité barvy při pletení vybarvit sloupec pod trojkou a čtyřkou.

A nyní se můžeme pustit do pletení. Jak už jsem řekla, první řada je hladce hlavní barvou (v mém případě hnědou), druhá řada je poznamenaná vedle nákresu, takže ji pleteme tak, že vybarvené čtverečky pleteme hladce, prázdné obrace pořád hlavní barvou (hnědá). Třetí řada bude pletená hladce vedlejší barvou (v mém případě žlutá), čtvrtou řadu už opět máme u nákresu, takže pleteme to, co před chvílí, ale inverzně = obrace co bylo hladce a hladce co bylo obrace. Nebo jednodušeji prázdné čtverečky hladce! Pátá řada je opět hlavní barvou a jenom hladce, pětku si napište pod jedničku, protože bude úplně stejná. Stejně tak sedmička bude jenom hladce, ale vedlejší (žlutou) barvou, protože je pod trojkou v pastelkou vybarveném sloupečku. Místo dvojky nyní budete plést druhou řadu vzoru vymalovaného ve vaší mřížce, máte u ní číslo šest, neboť je to šestá řada. Osmá řada pak bude opět její inverzí.

Každou druhou řadu tedy pletete hladce, ale v těch mezi nimi je třeba dobře počítat a raději si dvakrát zkontrolovat, zda pletete hladce prázdné či plné čtverečky. Tím, že se to každou druhou řadu mění, dělá to v pletení trochu chaos a zpočátku je třeba většího soustředění. Ale dá se to, nebojte! Sama jsem nemusela ani jedinkrát párat celou řadu! A to jsem se u toho koukala na film.

Pletení přibývá docela rychle, jen musíte myslet na to, že se vám vzor roztáhne na čtyřnásobek řad. Tedy měla-li moje motorka v nákresu pouhých 15 řad, ve výsledku jich měla šedesát (i s tou první hladkou mimo vzor), což je docela pecka. Také je dobré myslet na to, že lépe vypadají plné vzory a tvary. Ty s tenkými liniemi by mohly příliš snadno zaniknout, takže z obrázků využívejte spíše siluety.

A ještě jedno upozornění na závěr – pletená oka nejsou stejně široká jako vysoká, takže se vám může snadno stát, že se vám vzor nějak „sprskne“, proto si před pletením většího nebo pro vás důležitého vzoru raději udělejte zkušební vzorek a případně zkuste použít větší jehlice, aby se vám oka více vyrovnala. 

P. S.: Mimochodem, díky mojí metodě si vystačíte s pouhým nákresem vašeho motivu, zatímco na stránkách, ze kterých jsem vycházela, jste si ho museli docela pracně překreslovat. Těší mě, že vám můžu ušetřit čas. :-))

Žádné komentáře:

Okomentovat