neděle 1. července 2018

O Jardech a palcích

Mám ráda náš metrický systém. Podle Wikipedie jen 3 státy oficiálně nepoužívají metrický systém USA, Libérie a Myanmar. Já mám pocit, že to je snad půlka světa podle toho, co se k nám vozí za různá klubka. Když někdo „jede“ na metry a centimetry, proč musí druhá půlka používat ty bláznivé palce a yardy? 

Jasně, je to super, podobně jako slovo yak nám rozšiřuje možnosti v hrách se slovy, protože jen málo jich začíná na ypsilon, ale možná bych se bez něj obešla. Štve mě, když na klubku najdu, že má 385 yds. Ano, už vím, že to je zkratka yardů, ale pořád si nejsem jistá, kolik to znamená metrů, a tedy kolik takovýchto klubek budu potřebovat na šátek nebo svetr. Ke slovu přichází má oblíbená trojčlenka (dík mami! za nekonečné učení na ZŠ): 1 metr = 1,094 yds. U jednoho menšího klubka je ten rozdíl v podstatě zanedbatelný a není nutno mu věnovat pozornost, prostě to berte jako jedna ku jedný, když to máte uvedeno v metrech, budete mít o něco větší zbyteček. Pokud je klubíček více, nezbývá než přepočítávat. 

Vymyslela jsem príma jednostranný zlepšovák, jak zjistit yardy, když víte metry. A z hlavy (bez kalkulačky). Jednoduše sečtete počet metrů s počtem metrů vyděleným deseti. Pro příklad uvedu, že máte klubko 350 metrů. Vezmete tedy 350 a přičtete 35 (posunuli jste desetinnou čárku doleva) a vyjde vám 385 yds. Ve skutečnosti je to sice 383 yds, ale to je jen zanedbatelný rozdíl. Na kilometr by ten rozdíl byl ve skutečnosti jen o 5,48 metrů menší, než jste si takto jednoduše spočítali.

A co se týče palců, tak jeden palec je 2,5 centimetrů. Pro většinu výpočtů mi připadalo nejefektivnější nacpat to do Excelu. Takže si snadno zadám původní vzorek, kolik ok vychází na deset centimetrů mě a kolik jsem měla nahodit a ono mi to samo spočítá, kolik mám nahodit při odlišném vzorku. Paráda!

Zdroj úryvku z Wiki: https://cs.wikipedia.org/wiki/Metrick%C3%A1_soustava

Žádné komentáře:

Okomentovat