sobota 25. února 2017

Nahozeno na Mohair minimalist top

Jednou, někdy nedávno, jsem při brouzdání po internetu narazila na návod paní Anny Kuduji s názvem Mohair minimalist top, který najdete pod tímto názvem na Ravelry zdarma. Kromě absolutní jednoduchosti, díky čemuž je vhodný pro začátečníky, je fascinující i svou malou spotřebou. Autorka (nutno zmínit, že drobné postavy) na něj spotřebovala pouhých 40 gramů mohéru. A na jiných blozích, kde jsem se s tímto topíkem setkala, se zase uvádělo, že stačila dvě klubka Brushed Alpaca Silk od DROPS. Jelikož mám nasyslené zásoby, rozhodla jsem se, že do nich také jednou konečně sáhnu. To jsem ještě netušila, jak jsou rozměrné... takže pokud bude topík opravdu tak fascinující, jak všichni píší, mohu si jich udělat hned několik v různých barvách, nebo podarovat blízké, kteří to ocení.

Abych dodržela takové nepsané pravidlo, které jsem si dala, nejprve se zmíním o autorce. Anna Kuduja má svůj blog také u Googlu na bloggeru.com. Je z Tallinu v Estonsku, kde zrovna včera oslavovali den Estonské nezávislosti. Evidentně ji baví pletení svetrů zeshora do kruhu hladce a také setkávání s dalšími pletařkami.

Teď o materiálu:

Podle výrobce se jedná o přepychová směs počesané alpaky a morušového hedvábí, nutno přiznat, že na dotyk je opravdu krásně měkkoučká. Konkurovat jí může snad jenom kožíšek naší úžasné kočičky Míšy. Na Garnstudiu aktuálně (25. 2. 2017) nabízejí 18 odstínů za 66 Kč za 25 gramů, což není úplně málo, když vezmu v potaz, že jsem dříve za tuto cenu kupovala dvě klubíčka. Jenže už dávno nekupuji klubka na gramy, ale na metry, protože ty jsou rozhodující. A v tomhle klubku by jich mělo být přibližně 140, což je pěkné. Navíc to luxusní složení: 77 % alpaka, 23 % hedvábí. Doporučená síla jehlic je také velice vhodná pro začátečníky – totiž velikost 5! Chloupek krásně vyplní mezery, proto se tato příze, ač velice tenká, řadí do skupiny C (16-19 ok) / 10 ply / aran / worsted. Prát by se měla v ruce – myslím, že tohle by snad ani nikoho nenapadlo strčit do pračky – a maximálně na 30°C. Na stránkách ještě doporučují, že ji lze připlétat k jiné přízi a výsledný úplet tím získá na jemnosti... nevím, zatím jsem nezkoušela. Možná někdy časem vzhledem k nakoupenému množství a velké pravděpodobnosti, že topík bude průhledný, což nemám úplně ráda. A pro ty zvědavé ještě poznámka, že příze byla vyrobena v Peru.

Nyní je čas komentovat návod

Jak jsem již psala, ke stažení je zdarma. Topík je pletený bezešvě od krku dolů v kruhových řadách a používá se v něm pouze pletení hladce. Takže ideální pro začátečníky. A navíc bude rychle přibývat. K dispozici je v angličtině, němčině, italštině, ukrajinštině a čínštině.

26. 3. 2017: Na Ravelry je těchto topíků aktuálně 453. Moje změny či komentáře bych teď doplnila o to, že pletu na 4, což je možná zbytečné, mohly být v klidu použity i pětky, ale bála jsem se, že by to bylo příliš průhledné, takhle zdá se není. 

Druhou věcí, o které bych uvažovala na vašem místě, je zúžení pod prsama, protože se mi zdá, že dělám topík příliš široký a raději bych něco více na tělo. Ale je to také tím, že jsem nahodila více ok, takže mám kolem krku trochu stojáček. Nejdříve se mi to nelíbilo, ale teď jsem s ním spokojená. Možná příště zkusím na těch 5 nebo úplně jiný návod... příp. jako příplet k jiné přízi, třeba k Delightu též od DROPS (už mám nakoupeno na šaty, ale o tom zase někdy příště).

Vlastní nápad: Fajnšmekři si ho mohou dole obohatit o příhodnou krajku podle počtu ok. Uplést ve více barvách – střídat barevné proužky, nebo polovinu jednou barvou a druhou jinou... Zkrátka úžasný návod pro experimentování... zvláště budete-li ho plést z něčeho nechlupatého...

A teď už jen plést a pak taky nafotit a pochlubit se vám s výsledkem.

Žádné komentáře:

Okomentovat