pondělí 22. února 2016

Resty

Mám spoustu rozpletených „restů“, dá-li se to tak říct. Obvykle to vnímám spíš tak, že pletení, stejně jako šití, malování nebo jakákoliv jiná práce je umění. A umění se podle mě, to zdůrazňuji, má dělat, když na něj máte chuť. Podobně to mám i s psaním blogu, když nemám chuť, napíšu článek, co nemá šťávu, pořádný začátek ani konec a vůbec mě jeho tvorba netěší. Pak nastupuje vtíravá otázka – proč to vůbec dělám?

A tak se tomu snažím vyhýbat. To je jako sex z povinnosti – ten taky není ono. Aspoň myslím. Stálo by za to udělat anketu... kolik lidí vnímá sex z povinnosti jako nudu? Samozřejmě myslím těch, kteří se chtěli milovat. A pak je na řadě otázka, jestli není lepší trocha asertivity a říct, že teď se mi prostě nechce a přemluvit se k tomu nedokážu, než praktikovat něco, co ve výsledku ani jediného netěší. Ale to jsem trochu odbočila, i když myslím, že tím celkem jasně vyjadřuji, proč věci nedoplétám z povinnosti.

Nedávno jsem dokončovala jeden krásně barevňoučký šátek, protože jsem si chtěla uvolnit jehlice na něco jiného. A víte co? Zjistila jsem, že to má tolik negativ, že už bych to nejraději nikdy nedělala.
  • Zaprvé mě to nebavilo.
  • Zdruhé mi přišlo, že každá řada je nesnesitelně dlouhá. Asi jako v nudné hodině ve škole, kde víte, že už se zkoušet nebude, známky už jsou uzavřené a vy věříte, že k chemii se nikdy víc nepřiblížíte. A minuty se vlečou.
  • Zatřetí jsem z hotového výrobku ani neměla nějak velkou radost. 
  • A nakonec se mi ani do toho nového projektu, který mi ještě před nedávnem připadal úžasný a vzrušující – chystám se opustit komfortní zónu šátků – ani moc nechce. Říkám si, že je dost dlouhý a rozsáhlý a třeba budu mít chuť dělat na něčem jiném a zase budu něco rychle rychle (když se čas vleče a vůbec to neubývá) dokončovat, abych se mohla pustit do něčeho nového. To je jako byste se na poušti hnali za chimérou vody a pak za další a přitom byste věděli, že už ta předchozí byla jenom vidinou.
Přesto mě napadlo, že bych jen tak ze zvědavosti mohla spočítat, kolik projektů mám začatých. Popravdě mě dost překvapilo a také trochu vyděsilo, že se číslo blíží třiceti. Na druhou stranu tímto způsobem funguje také spousta jiných umělců, a když na to přijde a nahlédnu do své krabičky hotových výrobků, v tomto měsíci tam hned dva z déle rozdělaných přibyly, takže není potřeba se znepokojovat. U některých možná stojí za to zvážit, zda je vůbec budu dodělávat. Jestli už nejsem trochu jinde...

6 komentářů:

  1. Páni, třicet rozdělaných projektů? Tak to bych se zbláznila. Nejsem si jistá, zda takhle pracují umělci - nikdy by si na sebe pak totiž nevydělali. Sice píšeš o dvou hotových projektech za tento měsíc, ale možná by byla zajímavá i statistika toho, kolik projektů jsi za tu dobu rozdělala a pak nějaké meziroční srovnání.... Kolik toho bylo započato za loňský rok a kolik doděláno? Každopádně jsem já ráda, že se ze mě stal dotahovač, rozdělané projekty zabírají i dost místa...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za návštěvu a za komentář. :-) Co nového teď děláš? Plánuješ rozjet něco, cos ještě nezkoušela? Troufneš si třeba na nějakou sukýnku, šatičky nebo tak něco? Mikču už sis udělala, takže na to máš... :-)

      Vymazat
    2. Čím víc nad tím přemýšlím - stále mě toto téma provází - dodělávat? nedodělávat? - tím líp se cítím se svými rozdělanými projekty. Jistě, nemusí jich být třicet, ale aspoň dva tři zcela nezbytně - jeden jednoduchý na převoz a druhý složitější (na hraní a piplačku) na doma, kdy je klid. A samozřejmě sem tam něco menšího pro zpestření, jako čepička - přece ji nebudu plést v létě, až budu mít hotové to, co mám začaté? Počet dokončených projektů brutálně roste... dokončováním začatých se pak někdy dostávám na neuvěřitelná čísla tvorby za rok, protože dodělat něco je rychlejší než to udělat celé (a bylo to začato již dříve). A některé projekty také "zrají" - když se k nim vrátím až za nějakou dobu, udělám některé věci jinak, upravím a vypadají lépe, nebo se pletou lépe, než kdybych se s tím pachtila rovnou.

      Vymazat
  2. Ahoj, momentálně nemám čas. Tak mám rozjeté dvě věci, které leží. Stroj od Vánoc nevytažen. Zato se ze mě třeba stane odborník na škrábání malby:-) Volný čas teď bohužel moc není, těším se však na to, až zase bude:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zase pak si člověk váží toho, když ten čas má.

      Vymazat
    2. To bych zase asi tolik netvrdila:-))

      Vymazat